Aktywny podpór u dziecka

Udostępnij na Facebooku
Wyślij artykuł mailem
🤔 Dlaczego tak ważne jest twarde podłoże do nauki aktywnego podporu?🤷🏼‍♀️
Podpór na niestabilnym podłożu vs podpór na stabilnym podłożu🤼‍♀️
🙂Zacznijmy od prostego przykładu🙂
Czy jeżeli dziecko nie umie stanąć na jednej nodze na podłodze, to czy lepiej ćwiczyć z nim na dysku sensomotorycznym? Wiem, że tym bardziej mu się to nie uda. Stanie na niestabilnym podłożu jest progresem w terapii, a więc elementem utrudniającym dane ćwiczenie.
Brak umiejętności prawidłowego AKTYWNEGO podporu w pozycji na brzuchu niemowlęcia, to codzienność każdego terapeuty.
Co przemawia za terapią neurofizjologiczną i wyborem do nauki podporu (nauki przyjęcia dobrej pozycji!) twardego podłoża?
✅ Stabilne podłoże umożliwi dziecku przyjęcie dobrej pozycji ciała z punktu widzenia biomechaniki. Mamy na myśli równo w odniesieniu do pola podparcia. Ten element daje jasną informację do ośrodkowego układu nerwowego —>mam bezpieczne i stabilne podłoże
✅ Stabilna pozycja da możliwość i potencjał do wytworzenia siły, aby osiągnąć aktywny podpór np. podpór na nadkłykciach przyśrodkowych lub wyższego podporu na dłoniach
✅ Podpór na dłoniach to umiejętność wygenerowania takiej siły mięśniowej, aby unieść masę swojego ciała
✅ Stabilne pole podparcia umożliwi fizjologiczne ustawienie kręgosłupa.
✅ W końcowym efekcie profit z takiej terapii będzie większy, gdyż dziecko nie będzie męczyć się z utrzymaniem niestabilnej pozycji np. na piłce korzystając z mechanizmów wspomagających.
✅ Stabilne podłoże da potencjał do większej koncentracji dziecka na danym ćwiczeniu, ale także zwiększy efektywność terapii na docelowej pozycji lub ruchu.
👶🏻👶🏻👶🏻
Ćwiczenia na niestabilnym podłożu utrudniają dziecku osiągniecie najlepszego jakościowo wzorca, takiego jak stabilnego leżenia na podłożu na nadkłykciach przyśrodkowch lub wysokiego podporu.
Biorąc dla przykładu ćwiczenie- pompka na podłożu statycznym lub dynamicznym np. jakim jest piłka.
Kiedy my sami ćwiczymy na piłce, walczymy z własnym ciałem aby nie upaść, stąd jeśli przeniesiemy to analogicznie na małe dziecko, które dopiero uczy się podpierać, łatwo możemy wywnioskować, że stabilne podłoże jest bardziej sprzyjające tym treningom.
⚠️Ważne : ćwiczenie umiejętności na niestabilnym podłożu uznajemy jako progresję poziomu trudności danej umiejętności i wprowadzamy ją wówczas, gdy dana umiejętność została opanowana w sposób prawidłowy na stabilnej płaszczyźnie podparcia.
Jak zachowa się głowa, kręgosłup, miednica? A jeśli dziecko ma dodatkową asymetrię w odcinku piersiowym kręgosłupa? 🤔
📌Na niestabilnym podłożu my terapeuci mamy jeszcze większą trudność „panowania” nad dzieckiem a konkretnej pracy nad celem jaki sobie postawiliśmy. Dziecko często będzie nam uciekać w nieprawidłową pozycję ciała, złe trajektorie ruchu i będzie odbiegać od fizjologicznych wzorców ruchowych adekwatnych do wieku.
‼️PAMIĘTAJMY‼️cel terapii jaki sobie obierzemy i droga jaka nas do niego doprowadzi ma być zgodna z
✅ Rozwojem ontogenetycznym dziecka
✅ Biomechanika ciała
✅ Fizjologia
📚Szukamy i analizujemy tematy które budzą wiele pytań📚
Mariola Pytlińska
Barbara Stankiewicz
1podpor-

Przeczytaj więcej artykułów

Zrzut-ekranu-2022-07-13-o-12.05.57
Aktualności

C H O D Z I K

CHODZIK Fizjoterapeuci pediatryczni mówią o tym na każdym kroku. Świadomość na temat najróżniejszych zabawek i sprzętów jest coraz większa, a jednak cały czas słyszymy o

Czytaj więcej

Copyright © 2021 by FizjoSensorynka.pl
Wszystkie prawa zastrzeżone. All right reserved.